Compania Renault a lansat prima generație Espace acum fix 40 de ani, în anul 1983. Era unul dintre primele experimente auto dedicate familiilor mari din Franța și din Europa. Primul model avea un design inspirat de trenurile de mare viteză TGV și a fost un mare succes, francezii reușind să vândă peste 200.000 de exemplare.
Am văzut pe viu și chiar am urcat în prima generație Espace. A fost una dintre cele mai călduroase întoarceri în trecut, la fel de moale și plăcută ca scaunele tapițate cu materiale catifelate.

Astăzi, la 4 decenii distanță de momentul lansării, Renault Espace se reinventează. Având în vedere contextul pieței europene actuale, era destul de evident că francezii își mai doresc un SUV în portofoliu. Iar „victima” a fost Espace. „Victimă” pentru cei care iubesc în continuare monovolumele. „O idee bună” pentru cei care caută un SUV cu 7 locuri în gama constructorului francez.

1. DE CE S-A TRANSFORMAT ESPACE ÎNTR-UN SUV?

Privit din față, noul Renault Espace poate fi confundat foarte ușor cu fratele său mai mic, Austral, pe a cărui platformă este dezvoltat. Dacă ne uităm la vechea generație Espace, ultima vândută ca monovolum, observăm niște diferențe clare. Noul model e mai scund cu 3 centimetri, chiar dacă garda la sol e acum mult mai generoasă, atingând 18 centimetri. Suficient, am putea spune, pentru ca el să fie catalogat drept SUV.

De asemenea, noul Espace este mai scurt cu 14 centimetri decât vechiul model și promite în continuare spațiu pentru 7 pasageri. Însă, ajungem noi și acolo.

2. CÂT DE SPAȚIOS E NOUL ESPACE PENTRU 7 PASAGERI?

E o întrebare la care mă voi strădui să răspund cât mai onest. Deoarece, pentru a transporta 7 pasageri în condiții de confort, e nevoie de unele compromisuri. Mă refer la faptul că dacă cei de pe rândul al doilea nu glisează cu măcar 10 centimetri bancheta, pe ultimul rând va fi dificil să intre cineva. Spațiul la cap este decent, însă la nivelul picioarelor este aproape inexistent.

Din fericire, pasagerii de pe rândul al doilea au un spațiu uriaș la nivelul genunchilor.

3. RENAULT PREDĂ O LECȚIE DE TEHNOLOGIE CHIAR ȘI MĂRCILOR PREMIUM

În prezent, Renault are unul dintre cele mai tehnologizate interioare din lume. Sistemul multimedia, dezvoltat împreună cu Google este impresionant. Este cel mai bun disponibil pe o mașină de volum și chiar mai bun decât al unor producători premium cu tradiție: Audi, Lexus, Volvo (chiar dacă și Volvo a apelat la o rețetă similară, tot la Google).

4. RENAULT PROMOVEAZĂ HIBRIDIZAREA

La capitolul motorizări, nu sunt foarte multe opțiuni. Momentan, ai un singur ansamblu de propulsie, similar cu ce găsim pe Austral. De aceea litera „e” de la finalul numelui Espace, inscripționat pe hayon, este albastră.

5. RENAULT ESPACE, LA FEL DE MANEVRABIL CA UN CLIO

Cu cât evoluăm, cu atât cresc dimensiunile, iar viața în oraș poate deveni un calvar. Renault a fost printre primii producători care au introdus virarea roților spate, un sistem pe care îl știți deja sub numele de 4Control.

În concluzie, Renault Espace s-a schimbat radical. Și trebuie să ne obișnuim. Din păcate, SUV-urile vor dicta game întregi de modele în continuare. Important este să mai păstreze câte ceva din povestea generațiilor trecute.